Type Here to Get Search Results !

Η θέση της Δημοτικής αρχής για το σχέδιο της 6ης ΥΠΕ

Πάτρα: Η θέση της Δημοτικής αρχής για το σχέδιο της 6ης ΥΠΕΗ θέση της Δημοτικής Αρχής για την πρόταση της Διοίκησης της 6ης ΥΠΕ, σχετικά με το Δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Δήμου Πατρέων, συζητείται αυτή την ώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Το θέμα εισηγήθηκε ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, ο οποίος ανέφερε τα εξής:
«Το σχέδιο που για λογαριασμό της κυβέρνησης, μας έχει καταθέσει η 6η ΥΠΕ, το κρίνουμε με βάση τις θέσεις μας για την ΠΦΥ, που κατά τη γνώμη μας υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Τις αναφέρουμε συνοπτικά:

Α. Ένα αποκλειστικά κρατικό και δωρεάν σύστημα ΠΦΥ ενταγμένο στο ενιαίο κρατικό σύστημα υγείας.
Β. Το σύστημα ΠΦΥ περιλαμβάνει τα Κέντρα Υγείας και τα Περιφερειακά Ιατρεία.
Γ. Η ανάπτυξή τους παίρνει υπ' όψη τον πληθυσμό, τη σύνθεσή του, την επιδημιολογία, την ύπαρξη βιομηχανικής, αγροτικής παραγωγής, τον παιδικό πληθυσμό, τα σχολεία, τις σχολές, τον ηλικιωμένο πληθυσμό, τον γυναικείο πληθυσμό, τα ΑμεΑ, τους μετανάστες, τους Ρομά κλπ.
Δ. Είναι στελεχωμένο με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, οδοντίατρους, φαρμακοποιούς, με νοσηλευτικό προσωπικό και μαίες, κοινωνικούς λειτουργούς, επισκέπτες υγείας, ψυχολόγους και άλλους υγειονομικούς, υποστηρικτικό και διοικητικό προσωπικό.
Ε. Διαθέτει πλήρη εργαστηριακό, διαγνωστικό εξοπλισμό, φυσικοθεραπευτήριο, οδοντιατρείο, φαρμακείο.
ΣΤ. Λειτουργεί καθημερινά και σε 24ωρη βάση.

Κριτήριο όλων των παραπάνω, είναι να επιτελούνται όλες οι εργασίες της ΠΦΥ με κύριο προσανατολισμό την πρόληψη, αλλά και θεραπεία και αποκατάσταση. Επίσης να καλύπτονται πλήρως οι γενικές και ειδικές ανάγκες σε υπηρεσίες ΠΦΥ όλου του πληθυσμού.

Με βάση αυτές μας τις θέσεις πραγματοποιήσαμε συναντήσεις με σωματεία εργαζομένων και επιστημονικούς φορείς.
Από τις συναντήσεις αυτές, επιβεβαιώθηκε η συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση που διαμορφώνεται συνολικά στο δημόσιο τομέα υγείας και στην περιοχή μας. Αναφερόμαστε σε ορισμένα παραδείγματα, που χαρακτηριστικά έθεσαν τα μέλη των Δ.Σ., όπως η επίσπευση των διαδικασιών για την κατάργηση του Νοσοκομείου Θώρακος, η απλήρωτη εργασία των γιατρών (εφημερίες), αλλά και του νοσηλευτικού προσωπικού, η υποχρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, οι σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, όλων των ειδικοτήτων.
Σε πρόσφατη σύσκεψη της 6ης ΥΠΕ για το συγκεκριμένο θέμα, ξεκαθαρίστηκε ότι δεν είναι προϋπόθεση η συμφωνία των Δήμων, που έχουν επιλεγεί πιλοτικά για την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού. Παρόλα αυτά θεωρούμε ότι πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο να πάρει θέση, γιατί η ΠΦΥ από μόνη της συνιστά εάν σοβαρό πρόβλημα για τη λαϊκή οικογένεια.


ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Α. ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΦΥ.

1. Το σχέδιο αφορά την ανάπτυξη ενός «Δικτύου» μονάδων ΠΦΥ για τους 213.000 κατοίκους του Δήμου της Πάτρας. Ο Δήμος χωρίζεται σε 8 περιφερειακές ενότητες, όπου σε κάθε μια απ' αυτές θα υπάρχει μια Περιφερειακή Μονάδα, η οποία αποτελείται από μια ή περισσότερες Μονάδες Φροντίδας Υγείας Γειτονιάς. Επίσης θα υπάρχει για όλο τον πληθυσμό μια Μονάδα Αναφοράς ΠΦΥ.

2. Κατ΄ αρχήν ο πληθυσμός που αναφέρει το σχέδιο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα αφού δεν υπολογίζεται ο αυξημένος αριθμός των σπουδαστών - φοιτητών οι οποίοι είναι εκτός απογραφής, όπως επίσης και το γεγονός ενός μεγάλου αριθμού μετακινούμενου πληθυσμού π.χ. λιμάνι, οδικός άξονας κλπ. που χρειάζονται υπηρεσίες ΠΦΥ.

3. Η ανάπτυξη των δομών γίνεται με ένα γενικό υπολογισμό του πληθυσμού σε κάθε μια περιοχή. Π.χ. η Περιφερειακή Μονάδα της Παραλίας με πληθυσμό αναφοράς 32.000 γειτνιάζει με το νέο λιμάνι της Πάτρας, είναι εργατική περιοχή με μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων. Επίσης μας απασχολεί το γεγονός ότι ενώ βέβαια η ΒΙΠΕ της Πάτρας δεν περιλαμβάνεται στα γεωγραφικά όρια του Δήμου, δεν έχει καμία υγειονομική υποδομή και καλύπτεται από το ανεπαρκέστατο ΚΥ Κ. Αχαΐας και την Περιφερειακή Μονάδα των Βραχνέϊκων με δύο Γενικούς Γιατρούς. Δηλαδή στο σχέδιο δεν υπολογίζεται η ιδιαίτερη ανάγκη που προκύπτει σε περιοχές που υπάρχουν εργοστάσια, σχολεία, σχολές, διαφορετική σύνθεση του πληθυσμού όπως υψηλή σύνθεση σε γυναίκες, παιδιά, ηλικιωμένους κλπ. Αυτό από μόνο του δείχνει και την κατεύθυνση του σχεδίου για ένα ελάχιστο, ανεπαρκές και υποτυπώδες πακέτο παροχών ενιαίο για όλους χωρίς να παίρνει υπ' όψη τις ιδιαίτερες ανάγκες.

4. Η Μονάδα Αναφοράς ΠΦΥ, που την παρουσιάζουν σαν ΚΥ, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια Μονάδα φροντίδας Υγείας Γειτονιάς, όπως είναι και στις υπόλοιπες επτά περιοχές της Πάτρας, η οποία έχει επιλεγεί να εφημερεύει το βράδυ για όλη την Πάτρα!!! και να υπάρχουν - μόνο σ' αυτήν - ορισμένα εργαστήρια και ορισμένες επιπλέον ειδικότητες γιατρών - εκτός των Γενικών Γιατρών, των Παθολόγων και των Παιδιάτρων - που θα πηγαίνουν μερικές μέρες της εβδομάδας ως «επισκέπτες» και όχι ως μόνιμοι γιατροί ΚΥ με Πλήρη και Αποκλειστική Απασχόληση.

Αυτό που παρουσιάζουν ως ΚΥ θα μπορούσε να μοιάζει με μια περιφερειακή του μονάδα στη γειτονιά, που και αυτή θα ήταν υποστελεχωμένη. Στην ουσία στο σχέδιο δεν προβλέπεται ούτε ένα (1) Κέντρο Υγείας, με τα χαρακτηριστικά που συνοπτικά αναφέρουμε στην αρχή της εισήγησής μας, και υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Πολύ περισσότερο που για τα δεδομένα της Πάτρας (πληθυσμός, τόποι δουλειάς, σχολεία κλπ.) θα απαιτούνταν πολλά περισσότερα αν θέλουμε να μιλάμε για ΠΦΥ και όχι για κάποιες υποτυπώδεις παροχές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, μόνο για το μεγάλο αριθμό φοιτητών και σπουδαστών θα απαιτούνταν τουλάχιστον ένα πλήρως αναπτυγμένο Κέντρο Υγείας, το οποίο θα έπρεπε να έχει αριθμό προσωπικού και ειδικότητες, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της πρωτογενούς πρόληψης αφού πρόκειται για ηλικιακή ομάδα που στη συντριπτική της πλειοψηφία, δεν έχουν εκδηλωθεί οι επιδράσεις των νοσογόνων παραγόντων. Όπως επίσης να έχει οργανωμένες υπηρεσίες που να προλαμβάνουν τις εξαρτήσεις από ουσίες, αλκοόλ κλπ., προγράμματα προληπτικού και προγεννητικού ελέγχου, οικογενειακού προγραμματισμού κλπ.
Από αυτό και μόνο επιβεβαιώνεται ότι τα κυβερνητικά σχέδια για την ΠΦΥ δεν περιλαμβάνουν την προστασία του υγιούς πληθυσμού διότι «κοστίζει». Λείπει παντελώς από το συγκεκριμένο σχέδιο το στοιχειώδες, δηλαδή να υπάρχουν υπηρεσίες προληπτικής ιατρικής, με την ανάλογη στελέχωση, όπως είναι οι υπηρεσίες Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας και ιδιαίτερα στις περιοχές της Πάτρας που υπάρχουν εργοστάσια, βιοτεχνίες κλπ.
Στο σχέδιο, λοιπόν, έχει υποκατασταθεί το ΚΥ, του βασικού οργανωμένου κύτταρου της ΠΦΥ με ένα συνονθύλευμα σκόρπιων, ασύνδετων και από κάθε πλευρά ανεπαρκών υποδομών που ονομάζονται «δίκτυο».


Β. ΓΙΑ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ.

Ο αριθμός των υγειονομικών σε κάθε Περιφερειακή Μονάδα καθορίζεται ανάλογα με τον πληθυσμό της περιοχής που καλύπτει.
Στον αριθμό και στη σύνθεση του «Δικτύου» προστίθενται και οι συμβεβλημένοι αυτοαπασχολούμενοι γιατροί και άλλοι υγειονομικοί.
Δεν είναι μόνο οι συμβεβλημένοι. Είναι και οι ΜΚΟ, τα Ιδιωτικά νοσοκομεία και διαγνωστικά κέντρα κλπ. που παρέχουν - πουλάνε υπηρεσίες ΠΦΥ. Δηλαδή ο συνυπολογισμός των συμβεβλημένων - ακόμα και αν αυξηθούν - δε συνιστά οργάνωση ενός «ενιαίου συστήματος ΠΦΥ», αλλά ένα πιο πολυπληθές σκορποχώρι δομών και υγειονομικών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα που σχετίζονται με ορισμένες εργασίες ΠΦΥ και που ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων που θα τις χρειαστούν θα βρεθούν μπροστά στα «πλαφόν», στις επιπλέον πληρωμές στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό ισχύει και για τους ανασφάλιστους όπου με την πρόσφατη κυβερνητική ρύθμιση θα πληρώνουν κανονικά ότι πληρώνουν και οι ασφαλισμένοι.
Στη σύνθεση του ιατρικού προσωπικού των Περιφερειακών Μονάδων δεν προβλέπονται παρά μόνο οι ειδικότητες της Γενικής Ιατρικής, Παθολογίας και Παιδιατρικής και στις μισές (4) της Καρδιολογίας. Άλλες ειδικότητες θα υπάρχουν για ορισμένες μέρες την εβδομάδα, μόνο το πρωί και μόνο στη λεγόμενη Μονάδα Αναφοράς. Οι ανάγκες όμως του πληθυσμού από όλες τις ειδικότητες είναι σε όλες τις περιοχές, όλο το χρόνο, όλο το 24ωρο για υπηρεσίες ΠΦΥ. Επίσης η Μονάδα Αναφοράς - εκτός όλων των άλλων προβλημάτων - θα βρίσκεται στο Βόρειο σημείο της Πάτρας, πολύ μακριά από μεγάλες περιοχές όπως είναι τα Ζαρουχλέϊκα, Βραχνέϊκα, Μεσσάτιδα.
Με το προτεινόμενο σχέδιο δεν υπάρχει ένα βασικό στοιχείο της ΠΦΥ δηλαδή η σύνδεση με τους τόπους δουλειάς για προληπτικούς ελέγχους, υπηρεσίες υγείας και ασφάλειας της εργασίας κλπ., με τα σχολεία (εμβολιασμοί, οδοντιατρικοί και γενικοί ιατρικοί προληπτικοί έλεγχοι, αγωγή υγείας, σταθερή παρακολούθηση των παιδιών κλπ.). Οι υπηρεσίες κατ' οίκον νοσηλείας για ηλικιωμένους, ΑμεΑ, ασθενών που πήραν εξιτήριο από το νοσοκομείο και συνεχίζουν την αποθεραπεία στο σπίτι που είναι αρκετές χιλιάδες, παραμένουν όπως και τώρα, εκτός των αρμοδιοτήτων και των δυνατοτήτων αυτού του «Δικτύου».
Το σχέδιο προβλέπει έναν αριθμό προσλήψεων με στόχο «το δίκτυο να είναι σε θέση να παρέχει όλες τις προβλεπόμενες υπηρεσίες μέχρι το τέλος του 2016».
Είναι φανερό ότι από το συνολικό αριθμό των υγειονομικών και άλλων εργαζομένων που προβλέπει το σχέδιο «οι προβλεπόμενες υπηρεσίες» που θα μπορεί να παρέχει δεν έχουν καμία σχέση με τις λαϊκές ανάγκες σε υπηρεσίες ΠΦΥ πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης. Είναι σχέδιο κομμένο και ραμμένο για την παροχή το πολύ κάποιων στοιχειωδών υπηρεσιών και ενισχύει ακόμα περισσότερο την ατομική ευθύνη - και κόστος - για την κάλυψη των αναγκών σε υπηρεσίες ΠΦΥ. Μαζικές προσλήψεις για να καλυφθούν τα κενά στα Κέντρα Υγείας και τα ΠΕΔΥ, για να λειτουργήσουν σωστά τα εργαστήρια τους, δεν θα γίνουν. Τι θα γίνεται; Μετακινήσεις ειδικοτήτων από και προς τα νοσοκομεία, περιφορά δηλαδή διαφόρων ειδικοτήτων (γιατρών, επισκεπτών υγείας, μαιών) μεταξύ νοσοκομείων, και Κέντρων Υγείας. (Στο παράρτημα Ι δίνονται ορισμένα παραδείγματα, που αφορούν τη στελέχωση με προσωπικό, με βάση το προτεινόμενο σχέδιο).
Η Κυβέρνηση - το ανέφερε ο Υπουργός Υγείας σε συνέντευξή του - προωθεί τη χρηματοδότηση της ΠΦΥ μέσω των συμβάσεων που θα συνάψει με τον ΕΟΠΥΥ, από την οποία θα εξασφαλιστεί η ανάπτυξή της και η επαγγελματική διέξοδος των υγειονομικών.
Αυτό σημαίνει ότι τα ταμεία, δηλαδή οι εργαζόμενοι κυρίως, θα χρηματοδοτούν την ΠΦΥ και όχι το κράτος. Επιπλέον είναι φανερό τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε μια περιοχή με υψηλό ποσοστό ανεργίας, υποαπασχόλησης, «μαύρης» εργασίας κλπ. που οι ασθενείς δε θα έχουν λεφτά να πληρώσουν για εξετάσεις ιατρικές, διαγνωστικές κλπ.
Επίσης να επισημάνουμε ότι αυτός ο σχεδιασμός δεν είναι προϊόν «της έκτακτης ανάγκης της χώρας» όπως συχνά - πυκνά προπαγανδίζει η Κυβέρνηση για να κερδίσει την ανοχή του λαού στα αντεργατικά της μέτρα. Το αναφέρει σα σχέδιο προοπτικής για την ΠΦΥ.
Γι' αυτό εξάλλου το εφαρμόζει πιλοτικά σε 4 Δήμους για να το γενικεύσει. Απ' αυτό το σχέδιο φαίνεται και η ιδεολογική ταυτότητα της Κυβέρνησης όπως αρέσκεται να προπαγανδίζει το Κυβερνητικό επιτελείο στο Υπουργείο Υγείας. αυτή είναι η δήθεν ευαισθησία και η ανθρωπιστική αντιμετώπιση για τον πληθυσμό της Πάτρας. Να δίνουν «απλόχερα» 2-3 Γενικούς Γιατρούς για 10.000 κατοίκους και όποιος προλάβει - πρόλαβε. Το σχέδιο δε ξεφεύγει από τα αντίστοιχα που είχαν δημοσιοποιηθεί από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις. Κοινός τους παρονομαστής είναι η περικοπή των δημόσιων δαπανών για φτηνιάρικες ελάχιστες και μόνο για στοιχειώδεις ανάγκες δημόσιες υπηρεσίες ΠΦΥ που θα πληρώνουν όλο και περισσότερο οι ασθενείς ενισχύοντας τον εμπορευματικό χαρακτήρα τους και τελικά οι αυξημένες σύγχρονες λαϊκές ανάγκες παρ' όλο που θα μπορούσαν δε θα καλύπτονται.
Η χρηματοδότηση του συστήματος θα γίνει από τον ήδη πετσοκομμένο προϋπολογισμό χωρίς ούτε ένα ευρώ παραπάνω, από ΕΣΠΑ , ενώ θέλουν ενισχυμένο και τον ρόλο της Τοπικής Διοίκησης σε αυτή την κατεύθυνση. Υπενθυμίζουμε και τροπολογία της κυβέρνησης που "πέρασε" με το λεγόμενο παράλληλο πρόγραμμα με την οποία οι Δήμοι και οι Περιφέρειες θα μπορούν να χρηματοδοτούν με δικά τους κονδύλια λειτουργικές ανάγκες των Δημοσίων Φορέων Υγείας. Στην Τοπική Διοίκηση ήδη λειτουργούν υποτυπώδης και υποβαθμισμένες υπηρεσίες, με εθελοντές, με μισοαμειβόμενους, με χρηματοδότηση από διάφορα προγράμματα και από ΕΣΠΑ που έχουν ημερομηνία λήξης.

Όσον αφορά την πρότασή μας, στα δύο συγκεκριμένα αιτήματα
της 6ης ΥΠΕ, προς το Δήμο της Πάτρας.

Το αίτημα αφορά στην εξεύρεση χώρων για τις ομάδες υγείας στην περιοχή της Παραλίας και την περιοχή του Ρίου και την «απορρόφηση» του Δημοτικού Ιατρείου στο προτεινόμενο «Δίκτυο»

• Για την εξεύρεση χώρων για τις ομάδες Υγείας στην περιοχή της Παραλία και του Ρίου:

Το πρώτο και κύριο κατά τη γνώμη μας είναι οι χώροι που θα βρεθούν να πληρούν τις προδιαγραφές, για τη σωστή λειτουργία μιας μονάδας υγείας με όλα τα χαρακτηριστικά που θέτουμε παραπάνω.

• Για την «απορρόφηση» του Δημοτικού Ιατρείου στα Ζαρουχλέικα
στο προτεινόμενο «Δίκτυο»:

Είναι γεγονός ότι το συγκεκριμένο Δημοτικό Ιατρείο στελεχώνεται από γιατρούς του ΕΣΥ (κυρίως ειδικευόμενους) με παροχή στοιχειωδών υπηρεσιών (π.χ. συνταγογράφηση, μέτρηση πίεσης κλπ.). Η στελέχωση αυτή έγινε κατόπιν συμφωνίας της προηγούμενης δημοτικής αρχής με την 6η ΥΠΕ.
Άρα με αυτή την έννοια δεν μπορούμε να μιλάμε για «απορρόφηση» γιατί στην ουσία δεν έχει ο Δήμος αναπτυγμένο δικό του δημοτικό ιατρείο με δική του στελέχωση. Οι υπηρεσίες που παρέχει το δημοτικό ιατρείο, έπρεπε να παρέχονται από τις δομές ενός πλήρως αναπτυγμένου πρωτοβάθμιου δημόσιου συστήματος υγείας και μάλιστα απολύτως δωρεάν.
Επομένως δεν είναι ζήτημα συμφωνίας ή όχι του Δήμου, για τον τρόπο που θα αξιοποιηθούν οι γιατροί, οι οποίοι ως εργαζόμενοι, υπάγονται στην 6η ΥΠΕ και όχι στο Δήμο. Δεν είμαστε αντίθετοι και προτείνουμε να πάρει θέση το Δημοτικό Συμβούλιο, να μην καταργηθεί η συγκεκριμένη δομή.
Επιπροσθέτως στα 3 ΚΑΠΗ της πόλης μας, πρέπει να πηγαίνει ένας γιατρός τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΧΑΙΑ

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ